Чому вправи корисні для психічного здоров’я?

Усім відомо, що вправи корисні для психічного здоров’я, але чому? Які фактори під час занять фізичною культурою і спортом приносять користь нашій психіці? Дослідники з інституту Тримбос в Нідерландах вважають, що деякі психологічні фактори, пов’язані з вправами, головним чином вигляд свого тіла  та соціальна взаємодія, відіграють важливу роль у покращенні психічного здоров’я. Автори, які представили свої результати в Клініці психологічної науки (Clinical Psychological Science), поставили собі за мету визначити, чи відіграють деякі психологічні фактори, пов’язані з вправами, важливу роль в покращанні психологічного здоров’я підлітків. В недавньому дослідженні було показано, що вправи допомагають людям впоратись із тривогою та стресом.

Карін Моншаувер вивчила два пояснення зв’язку між вправами та фізичним здоров’ям:

 

- Гіпотеза самооцінки – вправи покращують зовнішній вигляд людини, допомагаючи досягти ідеальної ваги та будови тіла, що покращує самооцінку та призводить до позитивної оцінки зі сторони усіх навколишніх людей;

- Гіпотеза соціальної взаємодії – вправи передбачають соціальну взаємодію, командний дух та взаємну підтримку між членами команди тощо.

Існує думка, що ці два фактори здатні захищати психічне здоров’я.

Моншаувер та її команда зібрала та вивчила дані з більш 7, 000 учнів-голландців у віці від 11 до 16 років. Підлітків попросили заповнити анкету, з допомогою якої оцінювались проблеми їх психічного здоров’я, фізична активність, сприйняття своєї ваги, а також участь в організованих видах спорту. Окрім того, вони зібрали інформацію про стать, соціально-економічний статус, вік, дані про місце проживання (дома з батьками чи деінде, де саме (місто, сільська місцевість тощо).

Автори виявили, що підлітки, які виконували найменшу кількість вправ або взагалі не займались спортом та вважали себе дуже товстими або дуже худими, частіше за все піддавались тривозі або депресії, ставали агресивними та починали вживати психоактивні речовини.

Вони також виявили, що учасники, які регулярно брали участь в організованих видах спорту, мали менше всього проблем із психічним здоров’ям.

Дослідники підтвердили гіпотези самооцінки та соціальної взаємодії. Вони виявили, що сприйняття підлітком свого тіла (дуже товстий, нормальний, дуже худий) і членство в спортивному клубі пояснювали взаємозв’язок між фізичними вправами та психічним здоров’ям. Цей взаємозв’язок все одно був присутній, після того, як вони врахували ще декілька факторів, таких, як соціально-економічний статус.

Дослідники підкреслили гіпотези самооцінки, що фактори образу тіла та соціальної взаємодії, відомі, як психосоціальні фактори, лише частково відповідальні за підтримання здоров’я серед підлітків, які займаються спортом. Інші фактори, такі, як фізіологічні переваги вправ, дуже важливі. Дослідження, проведене у травні 2012 року вченими з університету Вермонта, показало, що вправи викликають нейробіологічні зміни у самому мозку.

Моншаувер говорить: «Ми вважаємо, що ці результати мають важливе значення для політиків та тих, хто працює у сфері охорони здоров’я та профілактики. Дані показують, що фізична активність може бути одним із найбільш ефективних інструментів профілактики психічних розладів і в підлітковому віці».

Автори говорять, що в майбутніх дослідженнях необхідно спостерігати за учасниками впродовж довготривалого періоду, щоб визначити правомірність цих гіпотез, і, можливо, роль інших факторів у питанні користі вправ для психічного здоров’я.

Джерело: Karin Monshouwer K, ten Have M, van Poppel M, Kemper H, Vollebergh W.Possible mechanisms explaining the association between physical activity and mental health: findings from the 2001 dutch health behaviour in school-aged children survey. Clin Psychol Sci. 2012, Sep 7

 

Ми на Facebook

Актуальне
НАКАЗ про затвердження норм витрат на проіведення спортивних змагань та навчально-тренувальних зборів на 2017 рік.
НАКАЗ про затвердження норм витрат на проіведення спортивних змагань та навчально-тренувальних зборів на 2017 рік. ...Читати повністю

Звіт з фізичної культури і спорту. Форма № 2-ФК (річна). 2016 рік
Звіт з фізичної культури і спорту. Форма № 2-ФК (річна). 2016 рік Звіт з фізичної культури і спорту. Форма № 2-ФК (регіони) Звіт ...Читати повністю

ПОСТАНОВА від 30 березня 2016 р. № 248
ПОСТАНОВА Про внесення змін до Положення про дитячо-юнацьку спортивну школу від 30 березня 2016 р. № 248 ...Читати повністю

Роз’яснення Мінмолодьспорту щодо фінансування дитячо-юнацьких спортивних шкіл
Лист Міністерства молоді та спорту України про фінінсування дитячо-юнацьких спортивних шкіл Лист Міністерства молоді ...Читати повністю

Проект Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників сфери фізичної культури і спорту
Проект Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників сфери фізичної культури і спорту ...Читати повністю

Наказ Міністерства молоді та спорту України, Міністерства освіти і науки від 07.07.2014 №2212/798
Наказ Міністерства молоді та спорту України, Міністерства освіти і науки "Про затвердження форм Свідоцтва про закінчення ...Читати повністю

Навчальні програми з видів спорту
Навчальні програми з видів спорту ...Читати повністю

Наказ № 30.07.2013 № 37
НАКАЗ Про затвердження Типових штатних нормативів дитячо-юнацьких спортивних шкіл ...Читати повністю

Анонси
No articles to show